Feedback van varkenshouder zorgt voor groei en ontwikkeling
Commentaar in een mooi jasje?
“Patries, ik ben trouwe lezer van je columns hoor… Maar het onderwerp betreft wel erg vaak de Biologische sector!”. Veehouder Marcel aan de telefoon. Zijn vrouw en hij zijn keiharde werkers en continue bezig met de verbetering van bedrijfsprocessen. Ook is er altijd ruimte voor een lolletje tussen de serieuze gesprekken door, waardoor het geen straf is hun bedrijf te mogen bezoeken. En ondanks dat ik donders goed besef dat hij het goed bedoelde, maalde de opmerking nog een tijdje in mijn hoofd.
Feedback is een mooie manier om terugkoppeling te geven aan iemand. Dat is super waardevol; een dergelijke reactie creëert een stukje extra bewustzijn over jezelf of je prestaties en vormt zo de basis voor verbetering. Alleen, het geven van feedback is lang niet zo simpel als het lijkt. De manier waarop je het verstrekt is van groot belang; doe je dit verkeerd dan kan het juist een averechtse werking hebben. De regels voor het geven van feedback zijn simpel. Feedback is een reactie op een prestatie; in dit geval mijn columns. Het heeft dus niets van doen met de persoon an sich. De reactie dient specifiek en op het doel af te zijn. Geef de terugkoppeling zo snel mogelijk; hoe langer de situatie geleden is, hoe moeilijker het is om concreet te zijn. Bedenk goed of de feedback de persoon in kwestie vooruit kan helpen. Immers is het lastig dingen te verbeteren waar men geen vinger over in de pap heeft. Bedenk tot slot dat het óók fijn is positieve reacties te ontvangen. Dit betreft eveneens feedback en vormt een mooie aanvulling op corrigerende reacties.
Maar heb je je aan al deze regels gehouden, dan is het nóg de vraag hoe de persoon aan wie je de feedback richt het ontvangt. Hoe hoort diegene het aan? Zat die persoon wel op een reactie te wachten? Ondanks dat Marcel zijn terugkoppeling goed bedoelde, was ik toch wat van mijn stuk gebracht. Achteraf gezien lag dit meer aan mij dan aan hem. Of ik feedback in het algemeen dan niet kan waarderen? Zeker wel! Zo werd ik ook gebeld door een niet bij onze praktijk aangesloten veehouder, vlak nadat mijn column over knikruggen in De Boerderij verschenen was. Deze man had duidelijk de tijd én moeite genomen mijn telefoonnummer op te zoeken om me te contacten. Hij lichtte toe dat APP onder de zeugen bij hem juist de veroorzaker van knikruggen was geweest. Iets wat in de column totaal niet aan bod gekomen was. Een vaccinatie bij de zeugen had voldoende rust gebracht, waardoor het nu weer een zeldzaam fenomeen betrof. Ik kon zijn inspanningen én zijn toevoeging aan de column erg waarderen. De feedback van deze beste man gaf me een mooie aanvulling op mijn eigen kennis. Dergelijke reacties leren me reflecteren en laten me ook nadenken over de wijze waarop ik eigenhandig dagelijks adviezen neerleg bij veehouders. Feedback zorgt binnen eenieder vakgebied voor groei en ontwikkeling. Nu zelf nog iets minder lange teentjes, waardoor ik het ook in mijn hoofd sneller naar iets positiefs om kan zetten!
Varkensarts Patricia van Ginderen /19 januari 2023 /BOERDERIJ
Heeft u vragen over dit artikel? Patricia of een van de andere varkensartsen staan u graag te woord. U kunt ons bereiken via info@DeVarkenspraktijk.nl of per telefoon:
Mill: +31 (0)485 24 00 00
Oss: +31 (0)412 67 60 60
Someren: +31 (0)493 44 10 44